RSS

04 September 2009

…cinta dan agar2 si cantik manis…

Bismillahirrahmanirrahim….


Alhamdulillah, sedar tak sedar harini dah hari ke-14 puasa. Kejap sangat masa berlalu. Maknanya tak lama lagi dah nak raya la kan? Emm…. Pasni tak tau la sempat lagi ke nak jumpa Ramadhan tahun depan. Harap2 masih lagi diberi peluang dan kesempatan untuk merasai kemanisan dan kenikmatan Ramadhan untuk tahun2 akan datang. Memang, sesungguhnya hanya orang2 tertentu je yang merasai kemanisan ramadhan nih. Orang2 yg tau menghargai kehadiran bulan nikmat yg datang sekali setahun. Mereka nilah yg sedaya upaya bertungkus lumus nak memperbanyakkan ibadah dalam bulan nih. Bukan la nak kata bulan2 lain tak payah beribadat beria2. Tapi bulan ni kan segala amalan diberi ganjaran berlipat kali ganda… so takkan la kita taknak rebut peluang yg ada nih. Ye tak? Tambahan plak bulan ni syaitan diikat. Yang tinggal hanya hawa nafsu je. Hawa nafsu tu plak dalam diri kita. Pandai2 la nak kawal bnda dalam diri tuh. Takkan nak suh org lain kawal plak kan? Diri kita, kita la yg jaga. Em, che lapis pegi kuliah pengisian rohani tadi. Tu yang terikut2 cakap camni nih. Tapi takpe kot, jz nak ulang balik pengisian tadi. Walaupun tak dapat nak ulang semua, dapat revise sket2 jadilah. Saya manusia, bukan la perfect sangat dapat ingat 100% dlam tempoh sejam. Ye, salah sendiri sebab takmo salin apa yg aku dengar tadi. *tapi tadik dia bagi dalam bentuk video, so cam tak kuasa plak nak salin bagai2.huk33..*


Ok, satu yg aku dapat dalam pengisian tadi, tentang cinta. *che lapis cukup suka mengingat apaper pasal cinta.heh..baru putus cinta ke?tetttt…..* ok2, dlm video tu cakap,

"tuluskanlah cintamu kepada Allah, nescaya Allah akan menggantikannya dengan yg lebih baik"

Okey, kata2 ni sesuai untuk insan2 seperti aku. huk3… and satu lagi yg aku nak tulis kat sni ialah kata2 ini,

"Ya Allah, jika daku mencintai insan lain, Kau peliharalah daku supaya daku tidak lalai dan supaya daku terus meletakkanMu di tangga teratas cintaku. Jika ditakdirkan diriku bertemu dengan cinta insan, temukanlah daku dengan insan yang meletakkan cintanya terhadapMu di tempat teratas."

Okay, ayat di atas sebenarnya bukanlah ayat sebenar yg aku dengar tadi, tapi macam tu la isi2 penting ayat tu. *takpe, kalau dalam karangan pun cikgu2 akan bagi marks utk isi2 penting je kan?heheh..* so, tadi sekali lagi aku terasa dipujuk. Sangat2 dipujuk. Ohh ye, hati aku masih belum pulih sepenuhnya. Huk33…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Okay, tamat bab tuh. Skarang nak rewind balik pasal life harini. Cam biasa, tader pape yg menarik. Cuma pagi tadi aku ada cakap kls aku sampai kul 7 ptg. Tapi sebenarnya tidak. Apa? Ohhh tidak…. Bukan sebab kls cancel. Tapi aku yg memonteng. Hek3… takpe, ni baru 2nd time aku ponteng kls tuh. Kls apa? TITAS (tamadun islam dan tamadun asia). Kuliah ni tak ramai pun yg dtg. Tapi tak tau la pasal apa yg aku rajin sgt datang tiap2 minggu. *memang aku ni rajin sejak azali kot…hik33..* so, petang tadi pas balik lab *kul 4 dah kuar lab-takmo tunggu lama2,sakit kepala woo..duk dalam tuh* aku pun melakukan sesi menidurkan diri bersama rumateku. Hik33.. kul 5 lebey gak aku bangun, mandi2, semayang, then siap2 mau ke bazaar ramadhan. Ye, rumate aku paling semangat. Beli sampai 2 jenis kuih. Padahal dia tak puasa pun, aku yg puasa. Huk2.. *upss…rumate saya non muslim, sebab tu dia tak puasa*


Tadi aku ada beli agar2 kat bazaar. Nampak comey, and mcm sedap. Tapi hakikatnya bila aku mkn tadi..mak oiiiii……. Giler manis. Adeh..deh… mau kasi potong wa punya kaki ka? Haisyoooo….tau la puasa, tapi agak2 la. Agaknya dia letak 5 kilo gula utk 1 jenis agar2 kot? Eh, tapi kan gula dah jadi barang terkawal skarang? Cemano tuh? Huish….ohh..teringat pada kata2 'don't judge a book by its cover'. Heh..


Haih, pjg la plak aku taip. Udah2 tu che lapis. Pegi tdo nuh. Sok nak bangun sahur. Heheh….

0 tukang lapis lain: