RSS

29 October 2009

untuk kamu yang bernama sahabat

Bismillahirrahmanirrahim….

Hurmm… menjelang waktu2 kritikal ni (study week), ada je masalah yg mendatang. Sbg seorang manusia yg waras, of course la kita kena pandai hadapi masalah2 tu dgn baik, ye tak? Actually ada sorang teman sedang bermasalah dalam hal percintaan, dan semalam dia datang mengadu dgn aku. Haish… aku pun tak tau la nak cakap macam mana. Dia mintak pendapat dan pandangan serta nasihat aku. masalahnya, aku ni pun bukan la perfect sangat. Aku sendiri pun pernah gagal dalam bab cintan cintun nih. Rasa tak layak plak nak nasihat2 org segala bagai. Hurmm….

Apa yg aku boleh cakap kat dia ialah, buatlah keputusan yg terbaik. Tanya pada hati, adakah betul itu pilihan terbaik yg kita dah buat? Selalu2 lah buat solat istikharah, mintak petunjuk dari Allah. Dari apa yg aku tau, sahabat aku ni memang slalu buat istikharah. Tapi mungkin belum diberi petunjuk. Atau mungkin kita tersalah tafsir petunjuk tu. *err… ada ke camtu?* Sabar ye wahai sahabat.. insyaAllah, akan ada ganjaran utk org2 yg sabar. Anggap suma ni dugaan hidup, dan sentiasalah berusaha utk cari jalan penyelasaiannya.

Dalam al-quran ada disebut;

"maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesunguhnya bersama kesulitan ada kemudahan." (al-insyirah: 5-6)

Allah sebut 2 kali nasihat tu. Maknanya memang setiap masalah yg dicipta tu ada jalan penyesaiannya. Tinggal kita je nak cari. Kenapa pulak Allah beri kita masalah? Sebab Allah sayang kita. Dia nak kita jadi kuat. Bila kita menghadapi masalah, mesti kita akan berusaha sedaya upaya utk atasai masalah tu. Dan dalam tempoh nak atasi masalah tu, secara tak langsung hati kita akan terubat dan jadi kuat secara kita tak sedar. Lagi satu, Dia nak kita sentiasa beringat kat Dia. sebab fitrah manusia, kalau susah baru nak ingat Allah. Dan kalau kita tanya balik, kenapa kita yg Allah pilih utk terima masalah tu? Jawapannya mudah. Sebab Allah tau kita mampu utk hadapi semua tu. Allah Maha Mengetahui, dan Dia tau apa yg terbaik utk kita.

Jadi, kpd sahabat che lapis nan sorang itu, janganlah rasa tertekan sangat. Be cool okay. Tak semestinya kita dapat apa yg kita nak. Lagipun, belum tentu dia diciptakan utk kamu. Mungkin sebenarnya ada org lain yg lebih hebat yg diciptakan utk kamu. Cuma masa belum beri peluang kat kamu utk jumpa yg terbaik tu. Dan kalau betul la dia yg sekarang ni memang ditakdirkan utk kamu, insyaAllah, akan ada satu masa nanti kamu akan jumpa balik dia. masa tu, kamu berdoalah supaya dia dah berubah ke arah kebaikan. Fikir2kanlah.. Buat masa sekarang, fokuskan pada exam yg akan datang ni. Itu yg terbaik utk kamu lakukan buat masa ni.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

* sebelum tido semalam aku sempat bertukar pandangan dgn rumate pasal hal ni. Dan katanya, aku sesuai jadi kaunselor. Katanya lagi, dia rasa seolah2 sedang bercakap dgn seorang kaunselor terlatih. Muahahaha…. *adakah aku tersalah pilih course sekarang?* Actually aku bercakap berdasarkan pengalaman. Tak kisah la pengalaman aku atau pengalaman org lain yg diceritakan kpd aku. sebab pengalaman merupakan guru terbaik utk kita. ^_^

0 tukang lapis lain: