RSS

10 January 2010

penat-enjoy-puas

Bismillahirrahmanirrahim….

Harini ahad. Cepat je weekend berlalu. Actually dalam seminggu ni che lapis sangat la tertekan. Takdela tertekan sebab bnyk masalah. Cuma ada satu bnda yg mengganggu fikiran che lapis sepanjang minggu lalu. Dan kebiasaan che lapis, kalau rasa2 cam tertekan, mesti nak kuar. Tak kisah la kuar g mana pun. So niat ati nak la ajak sesape kawan2 kuar semalam. Tgk movie ke, window shopping ke.. heheh. Tapi tu suma niat jela. Sebab ada something yg berlaku semalam. Apa yg berlaku? Hehe.. semalam kawan2 che lapis ajak g trekking kat tmn Negara. Huhuh. Ala…. Gi pantai kerachut tu je. Ni suma konon2nya sbg persiapan utk ekspidisi yg akan datang. Haha… tapi not bad la prestasi kitorang semalam. Amik masa sejam utk sampai ke pantai, and cuma 40 minit je utk balik.

Mulanya aku plan nak jogging kat tasik tu je, ngan fiza. Cam yg biasa aku buat time aku tensen tu. but then encik hanis plak mengajak kitorang ke tmn Negara. Maka sampai la kami berempat (masuk sorang lg kwn encik hanis) ke tmn Negara tersebut. Macam biasa la.. aku bkn reti nak warm up segala bagai nih (diorang pun sama je). Tapi sebelum dtg tu aku ngan fza da jogging dah. so boleh dikira warm la kan? (giler.warm up sejam awal.huh). hurm.. sape2 yg pernah melalui trek utk ke pantai kerachut ni mesti tau macam mana laluan dia. sekejap landai, sekejap cerun. Haish.. tapi better la kot daripada bukit jambul. Tapi semalam kitorang ada terserempak sngan satu grup tourist nih. ada sorang perempuan tu boleh jalan ngan pakai skirt+high heels! Haiyoh… aku yg berseluar lengkap ngan kasut ni pun rasa cam seksa je nak berjalan naik tangga suma tuh. Macam mana la dia boleh naik tangga2 yg bnyk tu dgn bertumit tinggi. Fuhh… memang salute la….

Apapun, sampai je pantai tu, hilang rasa penat. Sangat seronok. Saya sangat sukakan pantai. ^^,

Ada satu bnda yg aku baru tau semalam. Rupanya kat sana ada satu tempat namanya tasik meromiktik (kalau salah eja, sori..) tasik ni terbentuk hanya pada bulan april-mei dan oktober-november. So masa kitorang pegi semalam, tasik tu kering kontang la. Tasik ni terbentuk apabila ombak kuat memecahkan benteng pasir kat pantai, then membawa air masuk ke kawasan tasik. Air laut ni plak akan bercampur dgn air yg turun dari kawasan bukit ke arah tasik tu. hasilnya, akan terdapat la dua lapisan air dalam tasik tu. yg mana air yg berketumpatan rendah berada di atas, manakala yg berketumpatan tinggi berada di bawah. Subhanallah…. Memang tak salah la pepatah melayu yg mengatakan 'sekali air bah, sekali pantai berubah'. Dan kejadian tasik ni bukan boleh didapati di mana2. Di Malaysia, hanya pantai kerachut shj yg mempunyai fenomena ni. dan terdapat 19 tempat kesemuanya di seluruh dunia yg mengalami fenomena tasik meromiktik nih.

Hurmm.. apapun, aku sangat enjoy. Penat tu toksah cakap la. Balik tu aku tido sampai tak igt dunia. Nak tercabut je rasanya sendi2 kat badan nih. huuu…. tapi penat macam mana pun, aku tetap puas hati. Dpt buat xtvt yg aku suka. Dapat kuarkan peluh. Dpt bermesra dgn alam. Dan kata encik itu, 'mungkin lepas ni kita boleh cuba mendaki bukit bendera plak'. Erk….??

0 tukang lapis lain: