RSS

07 March 2010

x kinabalu #2

heheh...nak sambung cte aritu.

19 feb 2010

dalam kul 7 pagi, kitorang siap2 tunggu bas kat ums utk ke kinabalu park. igt nak breakfast kat cafe, tp tak bukak lagi la plak. nasib baik la ada roti vanila versi gardenia sebungkus. bahagi 3 org ~ che lapis-cik fiza-cik siti, mkn la sorg sket roti tu wat alas perut.huhuh.

sampai2 je kat kinabalu park ntah kul brape. heheh. sejuk wooo.... aku terfikir. kalau kat situ da sejuk, kat atas macam mana eh? aiyokkk.. kat kinabalu park ni jugak, kitorang mulakan sesi bergambar, sesi rehat2 (brape kali rehat ntah), dan jugak sesi membeli tongkat sakti berharga rm3.00. hahaha....tongkat sakti ni tujuannya utk memudahkan kita masa mendaki. dan dgn tongkat sakti ni jugak la, ada sorg pendaki grup lain tegur aku, 'adik ni kalau tunduk nmpk cam nenek.tapi bila angkat muka, laaa....muda lagi rupanya.' huh..nak ngutuk aku la tu. kutuk la..kutuk. dgn tongkat tula aku berjaya sampai ke atas lebih awal dari dia. hahahaha..... upss...ada nada riak di situ.astaghfirullah.....em. kat sini jugak kitorang menimbang beg masing2. tujuan? ntah la. just nak tau brape beban yg akan kami bawak je kot. berat beg aku masa ni adalah 6kg. huhuh. tetibe terfikir, boleh ke aku nak angkut beban 6kg sejauh 6km?? kalau laluan biasa, mungkin takde masalah kot. tapi ni nak mendaki. huhuiiii... ohhh....lupa plak. kitorang jugak diberi pack lunch berupa sandwich, sebiji telur rebus, seketul popia, seketul kfc (kinabalu fried chicken), sebotol air mineral dan setin 100 plus. pack lunch ni shj beratnya hampir 2kg. so total bebanan yg aku bawak adalah hampir 8kg. fuhhhh......

-sesi sembang2 pas beli kayu sakti-

-sesi timbang beg-


-bergambar lagi-

dalam kul 11, pendakian pun bermula dengan diiringi bacaan doa oleh encik rosli, salah sorg staff usm yg join xpdc ni. pastu ada la serba sedikit pesanan ikhlas dari kalangan peserta. fuhhh....semangat. tapi tetap cuak nak naik. apaperla aku ni. ohh..sebelum tu, kitorang jugak diberi pas khas utk naik ke gunung kinabalu.

-gambar kurang berkualiti. amik guna kamera enset-


kalau takde pas ni, jgn harap la korg boleh sampai ke atas. pas ni akan diperiksa bermula dari tempat di mana pendaki memulakan pendakian.dalam kes kami, kitorg mula di timpohon gate.

1km pertama, aku mampu lagi berjalan dengan kelajuan biasa. sama2 seiring ngan kawan2-fiza, hanis,sape lagi ye? huhuuu.. masuk kilometer kedua, hehe....kelajuan tu jadi berkurang. utk kilometer seterusnya, aku terus kena tinggal ngan diorang. huh. berjalan la aku sorg2 tanpa ditemani sesiapa. tsk..tsk.. tapi sebenarnya takdela sorg2 pun. ada je potter2 ngan pendaki2 yg nak turun tu, diorang cukup rajin menegur. macam2 kata2 semgt yg diorg bagi. heheh. bagus..seronok2..

-awal2 pendakian.aku boleh senyum gumbira lagi-


-huhhh...penat2...-

sepanjang pendakian ni, ada 7 pondok kalau tak salah aku yg perlu kitorg tempuhi. dan aku selaku org yg tak berapa kuat staminanya, mmg akan berhenti di setiap pondok tu. rehat2 dlm 5 mnt camtu. melepaskan lelah... kat setiap pondok ni jugak ada air yg tak dirawat utk pendaki2 refill botol masing2.

-pondok ubah. ehhh...budak tu bley main sms??-


-km 2. ada 4 km lagi..-

-ada rupa nenek ke?-


satu perkara yg aku semat dlm diri sepanjang pendakian tu- biar lambat asalkan selamat. hahahahaha...... mana tidaknya, berjalan pada kelajuan kura-kura. itupun kalau korg rasa kura-kura tu laju. huhuh. dan dalam kul 3.40 ptg camtu, aku sampai kat gunting lagadan hut- tempat di mana kitorang akan stay utk mlm tu. suhu kat sana tatau la nak ckp. sejuk ya rabbi...... brrrrr.......


-di depan gunting lagadan hut-


ptg tu, kul 5 kitorg dinner. mlm plak, kul 7 kami dah disuruh tido. utk kumpul stamina bagi meneruskan pendakian sesi kedua pada jam 2.00 pagi esoknya.

-at laban rata..after dinner-









dan..... macam biasa la. kisah seterusnya akan bersambung....

0 tukang lapis lain: