RSS

03 May 2010

kenapa kita perlu ada apa-yg-org-panggil-sebagai 'general knowledge'?

keta sape la kat atas ni. terima kasih encik google kerana sudi mencarikan gambar ini. ada kisah di sebalik kereta besar ini. nak cerita, tapi sekarang che lapis sedang sibuk. sibuk buat apa? tak... bukan buat2 sibuk. memang sibuk pun. sekarang sedang menyiapkan diri utk viva pada hari kamis ini. ohh tipu la. sedang menyibukkan diri menaip di blog, itu yg sebenarnya saya lakukan sekarang. baik. khamis = 6 may 2010, waktu pagi (kalau tarikh tak diubah utk kesekian kalinya) akan diadakan viva fyp kami. apa tu viva? bukan.... bukan kereta keluaran perodua ye sayang. viva voce atau disebut secara informal oleh warga britain dan suku sakat pewaris slang britain sbg viva adalah bermaksud peperiksaan lisan, terutama di universiti. dalam kamus oxford ada menekankan, 'especially in British uni'. ok. stop cerita mengenai maksud viva. saya bukan seorang penterjemah.

dlm konsep che lapis dan rakan2 seperjuangan, ini adalah sesi membentangkan hasil kerja kitorg selama 1 tahun/2 sem. kerja apa? fyp aka final year project. ada sorg kawan kat sebuah uni di selatan semenanjung marah bila dgr che lapis menyebut perkataan fyp ni depan dia. katanya, uni tempat che lapis belajar tak memartabatkan bahasa ibunda. aiyakkkk..... tak patut betul marahkan aku. marah la sama itu pelopor yg mula2 mengetengahkan perkataan tu. huhuh.

okeh2.. lari tajuk. apa kena mengena mercedes di atas dgn entri kali ni? hah. ko suka mengarut che lapis.

hari kamis lepas (29 april 2010) saya menduduki peperiksaan lac100 aka chinese 1. (err...kenapa ayat saya berbunyi seperti budak2 nak mengarang karangan upsr?) ohh..... soalan boleh tahan. masih mampu dijawab. alhamdulillah... tapi ada satu soalan yg meragukan saya.

arahan: please answer the question in Hanyu Pinyin

Q: Na shi Deguo che ma?
(is that a german's car?)

dan jawapan saya: Shi. Na shi Deguo che.
(yes.that is a german's car)




okey. saya bukan seorang yg arif dalam hal2 kereta ni. secara jujurnya, saya tatau pun mercedes tu buatan german. hahaha..... jadi anda pun tahu apa yg saya lakukan pada hari tersebut. hentam. alhamdulillah, hentaman saya tepat ke sasaran. tapi dalam dewan peperiksaan (sehingga sekarang) saya terfikir. kenapa mereka gunaka mercedes sebagai soalan? kenapa tak gunakan kereta keluaran malaysia? ini subjek bahasa cina, utk menguji tahap kefahaman terhadap bahasa tersebut. bukan utk menguji tahap pengetahuan pelajar terhadap kereta keluaran negara luar.

okey. che lapis, salah anda juga sebab taknak amik tahu perkara2 ni. apa orang kata? general knowledge? huhuhu~~









*merujuk kpd tajuk entri, rasanya anda pun tahu, betapa pentingnya utk mengetahui dan memiliki general knowledge. lagi bnyk lagi bagus. =)

0 tukang lapis lain: